De blev inte så pjåkiga

De blev ju helt okej, de där cuppisarna jag började med i förmiddags!
Efter lite jämning av formarnas kanter och den sista touchen med garnering så hamnade jag på detta resultat:

 






Dessa recept använde jag:
Vaniljcupcakes:
~12 stycken

2 1/4 dl vetemjöl
1.5 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
75 g smör, minst rumsvarmt
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk vaniljpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret.

3. Häll i hälften av mjölken och blanda smeten slät.

4. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.

5. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.

6. Fyll muffinsformar till hälften.

7. Grädda i ugnen i cirka 17 - 23 minuter.

När cupcakesen svalnat helt skar jag upp en cirkel och stoppade i ett hallon, sedan satte jag på det utskurna locket igen och sedan var det dags för:

Chocolate Cream Cheese Frosting:
~12 cupcakes

6 dl florsocker
100 gram philadelphiaost
60 gram smör
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
2 msk kakao

1. Ta ut smöret så att det blir rumsvarmt.

2. Blanda alla ingredienser i en skål och vispa samman dem med en elvisp på medelhög hastighet. Först blir krämen grynig, men ganska snart blir det en len och slät frosting. Blir den för tjock så ha i lite mer ost.

 

Recepten hämtade jag från http://mariascupcakes.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0