Sorg

I somras överraskade jag Em med en liten hamster.
Hon hade en för några år sedan och har saknat honom så mycket, så när jag snubblade över en annons på Blocket om en liten dvärghamster som bortskänktes så tvivlade jag inte.
Em kändes väldigt redo att axla det ansvaret!
Dagen efter flyttade så en liten grå, otroligt söt parvel hem till oss - hon fick namnet Num Nums efter en av hamstrarna i Zhu Zhu-pets.
En otroligt social och snäll gosboll!

Så ikväll när Em skulle leka med henne så stack det inte ut någon nos ur huset som det alltid brukar.
Jag vart misstänksam och bad Em att inte titta medan jag kollade vad som var fel. Och där inne, i sitt bo av hamsterbädd, låg den lilla grå bollen - insomnad för sista gången. Jag tyckte det var konstigt eftersom smådjur alltid går utanför huset för att dö och hon har dessutom varit piggare än någonsin på sistone. Mysteriet klarnade när jag lyft upp hela bädden och skulle lyfta ur henne till Em, hon hade fastnat med ena benet i en tråd ur bädden! Ögonen var dessutom öppna så min slutsats är att hon kämpat förtvivlat för att komma loss utan att lyckas och blivit så stressad att hjärtat stannat.
Det är så hemskt! Det lilla, sköra livet.
Em är såklart förkrossad, Num Nums var hennes alldeles speciella vän. Hon har gråtit så mycket, vi har alla gråtit utom Lilleman som inte riktigt förstår.

Med tårar i ögonen har Em gjort en plats där hennes vän ska vila sin eviga vila. Hon tog en pappersrulle, slog in den i rosa papper och limmade fast ett kort med blommor på och pussade den lilla grå på huvudet en sista gång - imorgon ska vi ha begravning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0